tisdag 16 december 2008

ADONAJ

För en vecka sedan vid den här tiden visste jag inte vem eller vad jag skulle hylla. Jag menar det finns så mycket som man kan hylla! Barrack Obama hyllas närmast som en gud i dessa dagar. Men jag ska tala om en person som aldrig sviker sina löften, en person som alltid är trofast! En person vars namn används som en metafor för att beskriva något superlativt! Jag ska tala om Gud!

Nu medan jag står här inför er och håller detta tal dunkar mitt hjärta, andas mina lungor och min hjärna tänker. Ja jag fascineras över hur genomtänkt och hur underbart Gud har skapat min kropp. Det finns flertalet organ som behövs för att vi i huvud taget ska kunna leva. Tar man bort något av dessa så dör vi. Ja detta visar bara hur smart, kreativ och skicklig designer Gud är!

Gud är X:et i livets ekvation! Frågan varför vi finns här blir plötsligt en ickefråga. Vi finns här för att Gud har skapat oss. Jag är så himla glad att allt inte bara är en meningslös slump utan att Gud skapade oss för att han ville vara social med oss och ha någon att slösa sin kärlek på. Jag tackar dig Gud för att tillvaron har fått en mening, det vill säga att få vara med dig. Din närvaro kan få den mörkaste dagen i mitt liv till att bli en solskens dag. Du fyller upp tomrummet på insidan som varje människa har. Allt det goda i livet blir som skräp för mig, jämfört med dig!

Jag minns när jag var liten, långt innan jag hade hamnat i målbrottet. Jag minns dom där kvällarna när jag skulle sova. Hur jag bad till dig Gud. Friden du skänkte mig som fick mig att somna sött. Jag minns hur du ingöt trygghet, kärlek och glädje i mitt liv. Du håller mig i din stora, mjuka, varma hand. Inget kan kännas bättre än såhär!

Min tacksamhet över din stora nåd är enorm! Jag kan inte direkt påstå att jag är världens bästa människa. Jag har så mycket fel och brister att om hade lagt upp dem på en rad hade de lätt kunnat räcka jorden runt. Trots detta har Gud barmhärtighet med oss människor och ger oss nya chanser gång på gång. När du sände din son Jesus för att offra sitt liv för oss visade du vad sann kärlek är. För när Jesus dog tog han allt skit som jag har gjort, varje dum tanke, varje elakt ord jag har sagt och varje gång jag har handlat fel. Detta borde leda till ett fortsatt liv i meningslöshet och till sist min död. Kan du förstå vilken schysst deal detta är? Man behöver bara be att Jesus ska förlåta mig och flytta in i mitt hjärta. Wow jag är så glad att jag har dig i mitt liv!

Den dagen då jag ser det vita ljuset, och livet försvinner ur mig, så vet jag att jag inte behöver oroa mig. Jag möter evigheten med dig Gud. Du sviker inte mig, du är med mig livets alla dagar.

Inga kommentarer: