måndag 12 januari 2009

Gud och Big Bang

Idag tänkte jag reflektera lite över ämnet Big Bang. Många försöker föklara bort att Gud har skapat världen med hänvisning till Big Bang. Men är det verkligen så enkelt. När jag läste på Wikipedia upptäckte jag att en utav dem som lade fram teorin om Big Bang var katolsk präst och astronom. Han hette Georges Lemaître och var alltså kristen. Om Big Bang teorin hade motsagt att Gud låg bakom universums existens hade han ju förmodligen inte fortsatt vara katolik.
Ingen vet vad som låg bakom Big Bang. Man vet inte orsaken, bara verkan. Orsaken bakom Big Bang måste i sådana fall vara Gud. Innan Big Bang befann sig universum i en singularitet. Man skulle kunna säga att all materia var tät ihop packad i en klump.Gravitation var oändligt stor i denna singularitet. Vad bröt denna oändliga stora graviditet? När det inte finns en naturlig förklaring så måste det finnas en övernaturlig. Helt enkelt en Gud som var orsaken till Big Bang vilken orsakade världens existens. Nu tror jag inte själv på Big Bang utan jag tror att Gud skapade världen på sex dagar. Men det är ändå ett intressant ämne. God bless you

Inga kommentarer: