lördag 3 januari 2009

Skapelseberättelsen, Bordshockey och Härskarringen

Nu när jag skriver detta blogginlägget har jag varit vaken i 34 timmar. Eftersom jag inte har gått och lagt mig sedan klockan 8 igår morse så har typ inte min dag slutat än. Min långa dag började med att jag för ovanlighetens skull vaknade självmant och ville gå upp. Jag var chockerad av mig själv men istället för att tänka på detta satte jag mig ner och läste GP. Den stog en insändare inskickad av några personer från Svenska Kyrkan som påstod att det viss gick att tro på både Evolutionen och vara kristen. En av deras motiveringar till att inte tolka den bokstavligt var att Bibeln är "motsägelsefull", att det finns två olika Skapelseberättelser. Rebellen i mig vaknade till liv när jag läste detta. Jag stör mig på att alla ska fjäska så mycket för Darwin. Jag gick tillbaks till mitt rum, hämtade min Bibel plus anteckningsblock, och återvände sedan till köket för att studera dessa två "Skapelseberättelser" för att se om de verkligen var motsägelsefulla. Efter att ha diskuterat med min mamma så kom jag fram till att de inte alls sa emot varandra.

I "Första skapelseberättelsen" skapade Gud först växterna, sedan djuren och sist människan. I "Andra skapelseberättelsen" får man egentligen bara reda på hur Gud skapade människan. Senare står det att Gud planterade Edens lustgård. Att plantera en växt och skapa en växt är två olika saker. Utifrån detta kan man anta att Gud planterade växter som han hade skapat sedan tidigare. Några rader längre ner står det att Gud förde fram djuren som han hade skapat till Adam. Återigen står det inte när djuren skapades. När man ser det hur det här sammanhanget så motsäger inte "Andra Skapelseberättelse" den föregående eftersom Både växter och djur kan ha skapats före människan och hamna i samma kronologiska skapelseföljd som i "Första skapelseberättelsen"

Runt lunchtid åkte jag hem till Lukas och spelade bordshockey. Senare på kvällen efter Bönebasen drog vi ett gäng hem till Johnrobin och såg på Sagan om Ringen, Sagan om de Två Tornen och Sagan om Konungens Återkomst (Extended version) under hela natten.

Inga kommentarer: