onsdag 22 augusti 2012

Utexeminerad Credoakademist

Hej igen! Det var ett tag sedan jag skrev något här på bloggen. Man kan säga att det blev lite utav ett sommarupphåll. Men tänkte jag börja igen. Nu är jag utexeminerad Credoakademist! Jag har verkligen lärt mig mycket under mitt år i Stockholm. Samtidigt så är det så mycket som jag känner att jag inte fattar. Lite skämtsamt brukade jag säga till mina klasskrater "tänk vad mycket vi inte lär oss på Credoakademin". Men så kommer det nog alltid vara. Som människa kommer min kunskap alltid att vara begränsad. Sokrates sa något i stil med att han var visast eftersom han förstod vad han inte förstod. Så förhoppningsvis är detta ett täcken på att jag är vis eftersom jag förstår att det är så mycket jag inte förstår :P

Nu i somras hade min kyrka "Göteborgskyrkan" ett ungdomsläger/konferens ute på Hönö. Jag är verligen övertygad om att Gud berörde många av undomarna genom sin närvaro, kärlek och helande kraft! Förutom praktisering av en "övernaturlig karismatisk kristendom" så hade vi också seminarier om olika apologetiska ämnen. Jag och Peter talade om olika filosofiska och naturvetenskpliga argument för Guds existens och en dag tog jag upp ondskans problem. Det var ändå många som kom på seminarierna och det märktes att det fanns ett intresse för den här typen av frågor.

Detta gillar jag verkligen. Jag tycker att vi bör kombinera karismatik med apologetik. Det har funnits en tendens tidigare inom pingstkarismatiska rörelsen att nedvärdera den intellektuella sidan av kristna tron. Samtidigt så tycker jag att den "apologetiska rörelsen" kan ha en tendens att tona ner den karismatiska sidan av kristna tron. Detta kan självklart hänga ihop med att olika människor har olika gåvor och att man kanske har en tendens till att betona det som man själv brinner för. Men jag vill ha både ock! En av mina stora förebilder på det här området är J P Moreland. Han är klar i tanken och skarp när det gäller argumentation. Men samtidigt har han verkligen förstått att kyrkan behöver få tillbaka "Andens kraft" i form av under och tecken. I videoklippet nedan diskuterar han om sin bok "Kingdom Triangle". Jag har läst hans bok och jag tycker verkligen att den är super!










4 kommentarer:

Anonym sa...

Är det Helms klyfta jag ser i bakgrunden?

Emanuel Hai sa...

Vad tror du? ;)
Man kan se det som en ledtråd för att förstå bloggens namn

Anonym sa...

Haha okej :p

Jag förstår (eller gör jag..).


Jag hoppas i alla fall leverera lite kommentarer till dina inlägg om Genesis 1 kommande veckor, för jag känner att det fortfarande finns mycket att säga kring detta mycket intressanta ämne. Jag hänvisar också i mitt senaste blogginlägg läsare till din blogg, eftersom jag tycker att du har fångat många av de viktigaste argumenten i diskussionen trots att jag kanske inte alltid håller med i dina slutsatser :)

Väntar också på en diskussion om framework teorin och analogiska dagar, om det blir av!?

Emanuel Hai sa...

Nice! Det kan bli intressant!

Diskussionen om framework-teorin kommer framöver i höst!