onsdag 3 december 2008

Jesus e Blatte!!!

Idag diskuterade jag om kristendomen med några klasskamrater. En av dem är rasist (trots att han själv är latinamerikan) och försökte påstå att Jesus var vit. Då sa jag att han var jude och hade brun hy. "Jesus e Blatte" sa jag. Då sken (min albanske kompis) Ajri upp. Sen gick jag och Ajri och pluggade på om Buddhism. Vi frågade religionsläraren en fråga som han inte kunde svara på.

Buddhister tror inte att man återföds, däremot tror de att min gärningar (min karma) gör att andra människor tvingas födas. I sådana fall är det ingen större skillnad mellan att uppnå Nirvana och bara dö. Den enda skillnaden är egentligen att det är bättre för mina barnbarn som slipper födas. Men om man bara tänker ur ett rent egoistiskt perspektiv så spelar det ju ingen större roll om man uppnår nirvana i sådana fall...

Innan Ajri gick på sin spårvagn sa jag "kom ihåg att Jesus e Blatte"!

Inga kommentarer: