tisdag 2 december 2008

Rättskunskap och Teistiska diskutioner

Idag hade jag prov i Rättskunskap, det gick helt okej faktiskt. Det var lättare än jag trodde men jag vet att jag kommer få en del fel ändå.

Idag satt jag och Ajri vid matbordet och snackade. Efter ett tag kom vi in på ämnet religion. Han sa att när man ber är man i kontakt med sitt undermedvetna. Då frågade jag om han var så säker på att Gud inte finns. Sedan frågade jag honm ifall han trodde att Big Bang att skett i tomma intet utan någon orsak. För inget kan ju börja exsistera innan det har exsisterat, då måste ju Gud (som är evig) finnas som orsak bakom det hela. Då sa han att han inte visste längre. Sedan frågade jag om man kan ha behov av något som inte finns. Han nekade till detta. Då frågade jag honom om vi kan ha behov av Gud och mening med livet utan att det finns. Sedan förklarade jag vad kristen tro säger om varför vi har ett "tomt rum" på insidan.

Nu ska jag läsa på lite inför religionsprovet på fredag som handlar om Österlänsk Panteism

Inga kommentarer: