måndag 17 maj 2010

Himalayas glaciärer

Kommer verkligen Himalayas glaciärer smälta bort 2035? Vilka konsekvenser kan försvinnandet av Himalayas glaciär bli för floden Ganges?

Vad grundade IPCC tesen att Himalaya's glaciär kommer smälta bort 2035? De har utgått från tre olika källor:
(1) "a 2005 World Wide Fund for Nature report on glaciers"
(2) "a 1996 Unesco document on hydrology"
(3) "a 1999 news report in New Scientist"

Något som är anmärkningsvärt är att ingen av dessa artiklar är peer reviewed! Förutom dessa artiklar använde man sig av ett dokument skriven av hydrologen Kotlyakov från 1996. När professor J Graham Cogley som är professor vid "Ontario Trent University" tittade på det dokumentet så stod det att Himalayas glaciärer skulle smälta 2350 (inte 2035 som de hävdade!). Det verkar som att de bara kastade om siffrorna för att få det att passa in i deras teori! Det märkliga var att det var tio olika vetenskapsmän som lyckade "läsa fel".

Kommer floden Ganges att försvinna om Himalayas glaciär försvinner? Enligt en studie från Världsbanken kommer 95% av vattnet i Ganges från regn och snö som har fallit och smält samma år. Detta innebär att även om Glaciärerna smälter i framtiden så kommer Ganges inte försvinna!

Det finns oerhört mycket spekulationer i klimatdebatten. Jag skulle vilja påstå att debatten är oerhört onyanserad och överdriven! Jag kommer att lägga upp fler blogginlägg om FN's klimatpanel och deras faktafel! Om du inte tror mig så kan du kolla mina källor som jag har länkat till!

Källor
(A) URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8387737.stm
(B) URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8481856.stm

Inga kommentarer: