tisdag 18 maj 2010

FN's klimatpanel...

IPCC har använt sig av en studentuppsats och en artikel ur en bergsklättrartidning som bevis för att glaciärerna på bergstopparna i Anderna, Alperna och Afrika har smält. Studenten i fråga hade intervjuat en bergsguide. IPCC har alltså inte använt sig av några vetenskapliga artiklar som har genomgått peer review processen! Oerhört pinsamt för FN's klimatpanel!

Mikael Karlsson säger att det finns flera tusentals vetenskapliga artiklar som stödjer tesen om global uppvärmning pga mänsklig påverkan. Frågan jag inte kan låta bli att ställa mig är varför IPCC har valt en studentuppsats och en artikel ur en bergsklättrartidning om det nu finns så många vetenskapliga artiklar? Ibland undrar man ju om man kan lita på forskarna när det sker sådana grova misstag. Men jag ska inte använda mig av ad hominem argument för mina ståndpunkter. Men jag har väl blivit en "klimatagnostiker" som är osäker på vem man kan lita på det senaste halvåret.

Källa
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3409650

Inga kommentarer: