söndag 11 december 2011

Vilka är de rika? Är julkonsumtionen okej?

Hej kära läsare! Nu var det åtminstone en vecka sedan jag skrev något här på bloggen. Detta inlägget kommer inte bli lika genomtänkt som tidigare inlägg. Detta är inte värsta bibelstudiet eller en väl genomtänkt argumenterande text. Jag har inte gjort en supernogrann granskning av källorna även om de verkar vara korekta. Men detta är mina reflektion och personliga tankar. Ifall det jag skriver är rörigt och osammanhängande så är det just för att jag inte har tänkt igenom tillräckligt. Men jag hoppas i alla fall kunna väcka några tankar. Jaja nu får det räcka med förvarningar! Ämnet som jag har funderat på är den kristnes förhållande till pengar. I Markus-evangeliet kapitel 10 och versarna 21-27 står om ett samtal mellan Jesus och en rik man:


[Jesus:]"Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." Vid de orden blev mannen illa till mods och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket. Jesus såg sig omkring och sade till sina lärjungar: "Hur svårt är det inte för dem som är rika att komma in i Guds rike!" Lärjungarna blev förskräckta över hans ord. Men Jesus sade än en gång till dem: "Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." Då blev de ännu mer förskräckta och sade till varandra: "Vem kan då bli frälst?" Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt."


Är det inte lätt att få för sig att det som Jesus säger till de rika människorna i evangelierna inte riktigt gäller oss. För dom som är rika är väl typ läkare, advokater, företagsledare m.f. De orden som Jesus säger kan ju inte gälla mig, eller? Sverige tillhör en utav de rikaste länderna i världen. Även om du "bara" skulle tillhöra arbetarklassen eller vara en "fattig student" så tillhör du fortfarande den "rika eliten" i världen! Majoriteten av världens befolning har det inte så bra som dig. Även om man tittar historiskt sett så tillhör vi bland de rikaste. Ta t.ex det här med teknik. Även om du inte har den senaste datorn, mobiltelefonen eller Iphonen så är du fortfarande bortskämd tekniskt sett! De rikaste personerna längre tillbaks i tiden kunde kommunicera med en person på så långt avstånd så snabbt och enkelt som du kan med en "gammal mobil" eller en "gammal dator". Inte ens de romerska kejsarna eller kung Napoleon hade tillgång till sådan lyx, inte i detta avseende i alla fall!


Nu inför jul är det mycket fokus på julkklappar och sånt. Vi svenskar spenderar otroliga mängder på julklappar och det blir lätt "Konsumtionens högtid" snarare än högtid där vi firar Jesus födelse! När jag läste på bloggen "Hela Pingsten" så hittade jag videoklippet nedan. Den handlar om Julkonsumtionen. Är det verkligen rätt att vi lägger så mycket pengar på julklappar och presenter när man skulle kunna använda pengarna för att rädda livet för t.ex svältande människor eller hjälpa människor att få tillgång till rent vatten? Det krävs tydligen relativt små summor pengar för att åtgärda dessa problem. I första Johannesbrevet står det att  "om någon har denna världens tillgångar och ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?". Vi har "världens tillgångar", ifall vi stänger våra hjärtan för andra människor förblir verkligen Guds kärlek i oss? Det är verkligen utmanande budskap och jag är nog inte direkt ett helgon. Hur tänker ni som läser detta? Ligger det något i det som sägs i videoklippet och som skrivs på bloggen "Hela Pingsten"? Eller överdriver de? Jag tänker inte att det är fel att ge bort julklappar, köpa julmat osv. men det kan nog ändå vara värt att ifrågasätta hur stora proportioner som julkonsumtion får ta... 


Nu ska jag sova i alla fall...God natt!



Läs gärna...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner igen mig fruktansvärt mycket när du förvarnar att ”detta är inte värsta bibelstudiet eller … genomtänkt argumenterande text”, ”inte gjort supernogrann granskning av källorna”, ”inte har tänkt igenom tillräckligt” … Ganska ofta så tänker jag skriva något, men börjar funderar vilka källor jag har, vilka argument, vilka premisser, osv, osv, och till slut lägger jag ner alltihop eftersom det skulle ta för lång tid! :-S

Nuförtiden, tillåter jag mig göra reflektioner, men man är rädd för att andra tror att den är väl underbyggd och väl genomtänkt och svarar mig därefter. Det skulle behövas någon sorts ”innehållsförteckning” på sina inlägg, typ ”artikel” (dvs genomarbetat), eller ”reflektion” för mer spontana tankar.

Man märker detta hos akademisk utbildade människor ibland. Så fort man träder in i deras område omvandlas till dem till en akademiker med titel: de ändrar tonläge, och börjar tala som en robot med viss vokabulär och vetenskapliga resonemang. De måste upprätthålla en viss standard för att inte ge vika för populism, tror jag. En gång skulle en akademiker låna en bok av mig, ”A New Kind of Science”[1] av Wolfram, där hon hade den på hyllan i sin doktorand-rum, men fick den tillbaka efter några veckor efter det att hennes kollegor (det var på allas läppar då) började bli skeptiska till den. Nej, akademikerhedern måste bevaras till varje pris! ;-)

[1]
hemsida
http://www.wolframscience.com/
wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/A_New_Kind_of_Science
försiktigt positivt
http://www.goertzel.org/dynapsyc/2002/WolframReview.htm
försiktigt negativt
http://www.kurzweilai.net/reflections-on-stephen-wolfram-s-a-new-kind-of-science
besviket
http://www.lurklurk.org/wolfram/review.html