måndag 23 februari 2009

Moral, Gud, Sommarjobb

Hej mina läsare! Som ni säkert har märkt har jag inte skrivit på min blogg på länge. Anledningen till detta är att jag inte haft någon motivation.
Idag hade jag ett intressant samtal med en klasskamrat på filosofi lektionen om moral. Vem avgör vad som är bra moral? Vad kommer den ifrån? Den kommer inte från naturen för djuren tänker inte moraliskt. De tänker bara på sig själva. Kan vi människor avgöra/bestämma vad som är absolut moraliskt sant? Nej eftersom inget blir moraliskt rätt bara för att en människa eller flera bestämmer det. Vad kommer den då ifrån? Jo Gud kan avgöra och bestämma vad som är moraliskt rätt att göra. Eftersom Gud är god och har all kunskap i världen så vet Gud vad som är rätt eller fel i alla lägen. Moralen är en del av Gud och därför kan Gud säga att något är rätt eller fel. Gud kan ju inte ljuga och hitta på att något är moraliskt rätt som vi människor kan eftersom Gud är allt igenom god.
Efter skolan så har jag gått i affärer och sökt sommarjobb. Fem butiker sammanlagt blev det idag. Jag hoppas att jag får ett sommarjobb eftersom jag skulle behöva det.
Nu ska jag nog plugga lite. Gud välsigne er alla!

Inga kommentarer: