onsdag 19 maj 2010

Michael Mann's hockeykurva

Den s.k "hockeyklubban" har haft oerhört stor betydelse i klimatdebatten. Mellan ca år 1000-1900 så går temperaturen lite upp och ned men är ändå relativt stabil. Men sedan på 1900-talet sticker temperaturen upp mot skyarna! Detta verkar bekräfta tesen att det finns ett samband mellan människans ökade utsläpp av CO2 och ökad temperatur.

För att ta reda på jordens medeltemperatur perioden 1000 e.Kr till 1900 e.Kr så har man analyserat proxydata. När man analyserar proxydata så analyserar man trädringar, isborrkärnor m.m. Från ca år 1900 e.Kr fram tills idag har Michael Mann använt sig av temperaturer uppmätta med termometrar.

Problemet är att proxydatan visar att det var som varmast runt 1940 och där efter har det blivit något kallare. Men termometrarna visar ju att temeraturen har fortsatt stiga! Om nu proxydatan visar en kallare temperatur än den verkliga temperaturen på 1900-talet, hur vet vi att den inte har gjort det tidigare? Hur vet vi i sådana fall att variationer i klimatet beror på mänsklig påverkan och inte av naturliga orsaker som vi inte kan påverka?

"Climategate avslöjar inget nytt" var överskriften för en artikel från Sveriges Radio. Var inte detta något nytt problem? Varför har vi inte fått lära oss detta i grundskolan och på gymnasiet? Jag minns hur ilskan kokade i mig när jag läste detta. Jag kände mig lurad och bedragen! "IPCC är LÖGNARE" tänkte jag och skakade på huvudet när jag läste om faktafel efter faktafel som fanns i deras rapporter. Mitt i allt detta är jag tacksam till att vi hade en geografilärare tillät oss kritiskt granska klimatdebatten utan att själv tvinga på oss en viss uppfattning.

Källa
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=3268947

Inga kommentarer: